היציאה מהמוכר והידוע תגרום לנו לתהליך התחדשות.
אדם שמתחדש כל יום זוכה לקבל לבוש חדש.
ועל כך נרחיב במאמר שלפניכם:
נתחיל מהפתגם המפורסם: "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו".
קיים איסור לצאת בבגד מלוכלך(כתוב בכל הספרים) והסיבה היא:
כפי שרבי משה זכותא מספר: כתוב על יהושוע שהמלאך אומר ליהושוע, איך אתה מגיע עם בגדים מלוכלכים?
ההסתכלות על הבגד החיצוני היא בעיננו, כביכול דרגה נמוכה.
למה זה קורה?
למה לשפוט אדם לפי הבגד החיצוני שלו?
אבל, מה שחשוב להבין הוא שבשמים מקפידים על הלבוש שיהיה נקי.
הגמרא מספרת ב מסכת שבת:
אדם שעושה מצוות משדרג את החלוק הרוחני שלו.
אדם שלא עושה מצוות, סביר להניח שהחלוק שלו לא יהיה שלם או שייראה מלוכלך.
כשהאדם זוכה להדבק בהשם, הוא יתחדש- הלבוש שלו מתחדש.
שנאמר "חדשים לבקרים רבה אמונתך"- הבגד של האדם מתחדש כשהאדם מאמין בהשם.
כשאדם קם בבוקר הוא ומודה על הנשמה ששבה לקרבו וממשיך בברכה של: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם מלביש ערומים."
זכרו שללבוש יש משמעות רוחנית בעולם.
הבורא מחדש לנו את הבגד הרוחני שהוא הלבוש הרוחני שלנו.
למה החכמים הקפידו על לבוש נקי ומסודר כדי להכנס לשמחה?
כי שמחה יכולה לבנות את הבגד הרוחני של האדם ( כך אמרו: רבי משה זכותא והאר"י הקדוש)
סיפור:
איבן עזרא היה מלא בחכמה וחסר מזל, לא מצא לעצמו עבודה קבועה ועבד בעבודות מזדמנות.
יום אחד, הגיע לאיזושהי קהילת מכובדים ורבנים שבדיוק ערכו מסיבה וחיפשו רב חדש לקהילה, (רב הקהילה שלהם נפטר).
איבן עזרא הגיע לבוש בבגדים מוזנחים ומרופטים וסיפר להם שהוא רב, הם כמובן לא האמינו לו והפנו אותו לבית תמחוי.
מה עשה איבן עזרא?
לקח מישהו מהרחוב שהתקשה בדיבור, נראה היה שאפילו אילם. החליט לקחת הלוואה, הוביל אותו לחנות בגדים וביקש שילבישו אותו בחליפת רב
הבחור יצא לבוש בחליפה יפה וכובע, כך חזר אתו לסעודת המכובדים והציג אותו כרב מקובל.
המראה של רב גבוה מרשים, בעל זקן מכובד וכובע המבורג (כמו של הרצל), גרם לאנשים להתרשם מאוד והם הקשיבו לו קשב רב.
בזמן שימלמל מילים לא ברורות, איבן עזרא עמד לצידו, שימש כביכול כמתורגמן וחידש לקהל דברים שטרם שמעו.
באותה מסיבה נכח אדם עשיר רודף כבוד שראה ב"רב" האילם חתן פוטנציאלי לביתו, איבן עזרא שמח וביקש כסף עבור השידוך, (הוא היה חייב להשביע את רעבונו כי לא אכל כמה ימים)
כך המשיך לשמש איבן עזרא כמתורגמן צמוד של האילם כשבכל הזדמנות בבית הכנסת כשבעצם כל דיברי הטעם הם הדברים שלו
בכל שאלה לחש לאוזנו.
החתונה נקבעה ללפני פסח, "הרב האילם" התחתן עם הבת של האדם הכי עשיר בקהילה, ואז איבן עזרא החליט לברוח.
יום למחרת בריחתו, כשהיה צורך בהמשך הדרשה של שבת הגדול, ולא היה מי שייתן פרשנות לדברי האילם, הם גילו שנפלו בפח.
איבן עזרא חזר אחרי חצי שנה, העשיר כעס עליו מאוד ודרש שיטפל בעניין הגט.
נאספו כל חכמי העיר ושאלו למה נעשתה התרמית?
הוא הסביר:
באתי להציג את עצמי ואת מה שיש לי לתת, אבל לא התייחסתם אליי, כך הבאתי עבורכם בור ועם הארץ.
"אתם הולכים לפי הבגד ולא לפי התוכן", קיבלתם אותו את אילם כרב- תהנו.
איבן עזרא החליט לגשת לרב לשחרר את הכלה השבויה, וביקש פיצוי.
נחזור שוב לעניין שלא שופטים אדם רק על סמך מראהו החיצוני.
לצורך העניין נחזור לעניין: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם מלביש ערומים."- יהודי גם מבלי לדעת, מתחדש התחדשות פיזית ורוחנית, לבוש הוא הגנה.
רבי נחמן – בליקוטי מוהרן תנינא ד' פרק ב:
כשאתה רוצה להתחיל דבר חדש, להתחדש, עומדת לפניך דלת סגורה, שקופה ובלתי נראית.
המפתח לדלת הזאת הוא הנתינה שלך לאחר.
תיתן לאחר ותקבל מפתח לדלת- מפתחות להתחדשות לחיים.
תנהג לפי דרכו של הבורא- ה' רק נותן לא מצפה לקבל. אנחנו מדברים פה על נתינה טהורה.
המצווה שבאה אחרי אוכל היא לבוש.
אם תראה עני ללא כסות או בגד- תיתן לו לבוש.
מספרים על החפץ חיים, שהיה לו מעיל פארק מפרווה, רבנית אחת התדפקה על דלתו כי היה לה קר מאוד, הוא בחר לתת לה את המעיל שקנו לו כשהיה רב ואמר לה שהמצווה.
גורמת לו להתחממות.
"ראית ערום וכיסיתיהו"- התחושה היא שהנתינה גורמת להתחדשות.
****
קורה שמתעורר באדם רצון/ יצר הרע ועל כך אומר הבעל שם טוב: אם מתעוררת באדם מידה מגונה מתוך 7 מידות רעות הקיימות, הוא צריך להבין שיש 7 מידות שצריך להיזהר מהן ויאמר
בכל כוחו את הפסוק הבא: "הכנעני, החיתי, האמורי, הפריזי, היבוסי, החיווי, גרגשי וינצל על ידי זה ממידות רעות,"
כך יסתלק הייצר הרע וזה מועיל (כך כותב החפץ חיים) לכל תאוות שבעולם בין של מותר ובין של איסור".
ע"י שתזכיר את 7 העמים שהם סמל למידות הרעות (הכנעני, החיתי, האמורי, הפריזי, היבוסי, החיווי הגירשי )על ידי זה שתזכיר אותם הם התבטלו.
הבעל שם טוב אומר: האורות שמקיפים את האדם הם הלבוש הרוחני שלו, שבעת העמים שואפים להוריד ממנו את הלבוש הרוחני, אמירת הפסוק תבטל את האחיזה שלהם במציאות.
אדם צריך להאמין שאין לו מה לפחד ושהבורא דואג לחדש אותו כל יום,
מי האויב מספר 1 של השמחה?
האדם עצמו.
אנשים מסבכים את עצמם
הבורא יצר את האדם ישר עם כוח.
ליקוטי מוהרן תנינא.
לא לקחת כל דבר בכבדות, להקפיד על התחדשות.
לאנשים יש ייסורים, התמודדויות בחיים. צריך לעשות הכל כדי להיות שמחים, לפרוש מן המציאות השוחקת מקשיי היום יום ולהשתטות.
איך?
האזנה למוסיקה, נגינה, ציור, להאזין למערכונים כל דבר שעולה על דעת ושמוציא מהכבדות.
אם תהיה קל תצוף כמו עץ, אם תהיה כבד- תשקע כמו אבן.
כל תינוק נולד עם לבוש רוחני.
כשאדם קם בבוקר עם עצבות, הוא יוצר מרווח בין הלבוש הרוחני לכיסוי הגשמי.
כל פעם כשאתה עצוב החלוק מתרחק, נוצר מרווח בין הגוף לחלוק.
אדם צעיר יכול להתנהג כזקן,
"ברוך אתה ה' אלוקינו מלביש ערומים, תלביש אותנו בבגד חדש, תגרום לנו להתחדשות ולהצלחה".
אומר האר"י הקדוש, מי נקרא זקן ?
זקן הוא מי שמתלונן שאבד לו הכוח, אם תתחדש תזכה בהצלחה- זה נמצא בתוכך.
לסיכום: מצב של חוסר שינוי יוצר תקיעות.
רבי נחמן מדבר על מפתח הנתינה, כשתיתן תקבל טעם לחיים.
כשאתה קם בבוקר, תכוון להתחדשות.
כשאתה רוצה לצאת ממצב של עצבות, תעשה משהו תשנה את ההתנהגות.
לכל אחד יש את הכוח לשמוח ולהסיר את קליפות מליבו.
[אנשים שבוחרים להיות ילדים לנצח, ייהנו מהתחדשות מתמדת ולא רק בפורים].
שנזכה כולנו להרגיש את הגאולה ונסתכל על החיים במשקפיים נכונות.